عرفات، نام منطقه وسیعى است با مساحت حدود 18 کیلومتر مربع در شرق
مکه معظمه، اندکى متمایل به جنوب که در میان راه طائف و مکه قرار گرفته است.
زائران بیت الله الحرام در روز عرفه - نهم ذى الحجه - از ظهر تا غروب در این
منطقه حضور دارند. در روایتی آمده است که آدم و حوا (علیهما السلام) پس از هبوط از
بهشت و آمدن به کره خاکى، در این سرزمین همدیگر را یافتند و به همین دلیل، این
منطقه «عرفات» و این روز«عرفه» نام گرفته است.
عرفه، از عیدهاى بزرگ است، هر چند عید نامیده نشده است و روزى است که
حق تعالى بندگان خویش را به عبادت و اطاعت خود دعوت کرده، سفره جود و احسان خود
را براى آنها گسترده است. شیطان در این روز، از
همه اوقات خوارتر و حقیرتر و خشمناک تر است .
روایت شده که حضرت زین العابدین علیه السلام در روز
عرفه صداى فقیرى را شنید که از مردم کمک مى خواست حضرت فرمود: واى بر تو! آیا دست نیاز به سوى غیر
خدا دراز مى کنى؛ در حالى که امید مى رود در این روز بچه هایى که در شکم مادر
هستند، مورد فضل و لطف الهى قرار گیرند و سعادتمند گردند؟
در روایتى از حضرت صادق علیه السلام آمده است: «کسى که در ماه رمضان
آمرزیده نگردد تا رمضان آینده آمرزیده نمى گردد؛ مگر این که روز عرفه را درک کند.»(3)
به عبارت دیگر تنها امید کسانی که در ماه رمضان بخشیده نشده اند؛ روز عرفه می باشد.
بهترین عمل در روز عرفه دعا است و در میان روزهاى سال، این روز براى
دعا امتیاز ویژهاى دارد. با توجه به ایام سال و مناسبت های مختلف در می یابیم که
برای دعا و مناجات همیشه شب، مورد نظر حضرت باری تعالی بوده است، مثل شب های قدر،
شب نیمه شعبان و... و تنها روزی را که برای مناجات همگانی معرفی کرده اند؛ روز
عرفه می باشد.
روز عرفه داراى دعاهاى فراوانى است؛ ولى در این میان، دعاى عرفه امام
حسین علیه السلام داراى جایگاه ممتاز و ویژه است و در واقع، ناب ترین و عمیق
ترین معارف الهى و توحیدى در این دعا، بر زبان سالار شهیدان علیه السلام جارى گشته
است.
امام حسین علیه
السلام در آخرین عرفه عمر خود، عصر روز عرفه با گروهى از خاندان و فرزندان و
شیعیان، با نهایت خاکسارى و خشوع از خیمه بیرون آمدند و در جانب چپ کوه ایستادند
. امام (علیه السلام) چهره مبارک خود را به سوى کعبه گردانید مانند مسکین نیازمندى
که غذا مى طلبد، دستها را برابر صورت خود گرفت و دعایش را چنین آغاز کرد:
«الحمدلله الذى لیس لقضائه دافع ولا لعطائه
مانع ولا کصنعه صانع و هو الجواد الواسع؛ سپاس خداوندى را سزاست که چیزى قضایش را
دور نمىسازد و از عطا و بخشش او جلوگیرى نمىکند و هیچ آفرینندهاى آفرینش او را
ندارد و او سخاوتمندى بى انتهاست.»
حضرت (علیه السلام) سپس به بیان گوشه اى از نعمتهاى بى پایان خداوند
که انسان را در تمام مراحل رشد و تکامل در برگرفته، مى پردازد و مهربانى مادران و
دایه ها و مواظبت و پرستارى و دل سوزى آنان را از الطاف و عنایتهاى خداوند مى
شمرد؛ سپس به لزوم شکر نعمتهاى الهى اشاره مى کند و خود را از اداى یک شکر نیز
عاجز و ناتوان مى بیند . هر فرازى از این دعا، دریچه اى از نور و توحید و عشق و
محبت به خداوند را به سوى دل انسان مى گشاید و عبارات دعا و محتواى آن، نشان مى
دهد که امام حسین علیه السلام در حال این دعا دائم از خود و عالم غافل
گشته، تمام جهان را به یک سو نهاده، با همه وجود حضور خداوند و احاطه و اشراف او
به همه ذرات هستى و نفوذ علم و قدرت و حیات او را بر تک تک ذرات و موجودات عالم مشاهده
مى نماید و آن چه را که دیده، بر زبان آورده است . امام حسین علیه السلام مى
خواهد با این نیایش، انسان و خدا را بشناساند و نزدیکى آن را به هم بنماید . او با
این نیایش، منطقى ترین و واقعى ترین رابطه انسان با خداوند را توضیح مى دهد.